Address
304 North Cardinal
St. Dorchester Center, MA 02124
Work Hours
Monday to Friday: 7AM - 7PM
Weekend: 10AM - 5PM
Wellicht klinkt marketeers dit bekend in je oren. Je bent weken bezig met een waanzinnige inboud marketing campagne. Fantastisch bannermateriaal laten ontwikkelen door het creatieve bureau. De UI-designer een landingspagina laten vormgeven die als een malle converteert. Twee copy writers ingehuurd voor de content en euro’s advertentiebudget beschikbaar. Kortom: niks aan het toeval overgelaten. Deze inbound marketing actie wordt één groot succes!
Eén week later maak je de balans van de inbound marketing actie op. De banners en retargetting hebben hun werk gedaan. Waanzinnig veel eendagsvliegen op je site, maar waar is de conversie? De bezoeker zet die o zo belangrijke laatste stap niet. Vreemd, want je hebt nog wel zo veel informatie gegeven en geïnvesteerd. Jammer van je inbound marketingbudget, want het overgrote deel van je websitebezoek zie je nooit meer terug.
De uitdaging zit in de wijze waarop je je inbound marketing campagne hebt ingericht. Die supergelikte advertentie zorgt voor veel clicks, maar gaat te recht op het doel af. De bezoeker heeft de keuze uit “ja” en ‘nee”. Er is nog geen relatie opgebouwd, waardoor het vertrouwen ontbreekt om “ja” te zeggen. Je smeekt de lead op je knieën jouw product af te nemen, terwijl het andersom hoort te zijn. Op basis van alle informatie moet de prospect het idee hebben niet zonder jouw oplossing te kunnen.
Niet iets om je als marketeer voor te schamen, ook wij hadden hier bij onze inbound marketing strategie mee te maken. Dit kan anders en zijn kritisch naar onze inbound filosofie gaan kijken. Welke klantreis doorloopt onze doelgroep en klant? Wat communiceren we nu eigenlijk en waarom? Hoe nemen we de leads mee in ons verhaal? We zijn gaan experimenteren met hoe, wanneer en wat we vertellen. Hierdoor hebben we geleerd de juiste dingen op het goede moment tegen je doelgroep te zeggen en voilà. Je hebt de winnende inbound methodiek!
Wat zijn nu die onmisbare inbound marketing tips?
Bij inbound marketing kan je aan twee knoppen draaien. Op basis van data kan je specifieke doelgroepen selecteren waardoor je een hogere respons realiseert. Daarnaast kan je ook je inbound marketing succes vergroten door verbeteringen in je content door te voeren. Wellicht zijn een aantal tips al bij je bekend. Weten is alleen niet voldoende, het gaat om het toepassen. Wacht niet langer en maak met deze inbound marketingtips beste converterende campagnes.
Tip 1: Ken je klant
Dit gaat verder dan een beschrijving van de persona in de customer journey. Natuurlijk moet je ook bij een goede inbound marketing actie in de huid van je prospect kruipen. Waar het hier echt om gaat is weten waar je lead ’s nachts gillend wakker van wordt? Alleen dan kan je geschikte oplossingen aandragen en precies de goede dingen zeggen..
Tip 2: Wees “to the point”
Je hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt, die verkoper waar je maar een kwartje in hoefde te gooien. De spraakwaterval gaat lopen en in de overvloed aan woorden ga jij kopje onder. Bedwing de neiging alles te vertellen. Zorg dat je wervende tekst door iedereen begrepen wordt. Voorkom het gebruik van bladibla taal. Stel jezelf steeds de vraag: wat bedoel ik hiermee? Vind je hier geen goed antwoord op, schrijf het dan niet op.
Tip 3: Laat de lezer onderdeel zijn van een groter geheel
Wij mensen zijn groepsdieren. Dit gevoel kan je versterken door een label op je lezers te plakken. In het begin van dit artikel heb ik de lezers gelabeld als “marketeers”. Hiermee versterk ik het wij-gevoel en geef ik jou als lezer een identiteit.
Tip 4: Geef heldere instructies
Een goede inbound marketing campagne neemt je lead bij de hand. Geef op het juiste moment precies aan wat te doen. De gebiedende wijs leent zich hier perfect voor. Combineer dit met “What’s in it for me” en je hebt de gouden conversie formule te pakken.
Tip 5: Wees jezelf en speel geen rol
Blijf dicht bij jezelf. Doe je niet groter of anders voor dan dat je bent. Makkelijk gezegd, maar in de praktijk moeilijker dan gedacht. Met een eigen stijl, tone-of-voice en unique selling points val je op. Bepaal deze vooraf en toets elke communicatie uiting hierop. Alleen zo gaat je doelgroep je herkennen.
Tip 6: Neem je leads mee in het verhaal
Hoe goed je ook schrijft, als bezoekers je tekst niet lezen heb je er niks aan. Het is daarom belangrijk je leads te verleiden te beginnen met lezen. Gebruik hiervoor een ijzersterke titel en inleiding. Een handige elzelsbruggetje is eerst het probleem van je lezer te beschrijven. Wat is zijn pijn, wat zijn de gevolgen en wat is de oplossing. Verwerk dit in je inleiding en je hebt geheid succes,
Door krachtwoorden te gebruiken neem je je lezer nog beter in mee in je verhaal. Lees direct wat jouw voordeel is, ontdek nu en krijg gegarandeerd, zijn voorbeelden hoe je onbewuste en emotionele reacties uitlokt. Deze krachtwoorden zijn met name interessant als je weet dat je doelgroep op gevoel beslist.
Retorische vragen werken goed om je lead langer aan je commerciële tekst te binden. Het is een goed instrument om je lezers in de juiste stemming te brengen. Let op: de retorische vraag kan je ook als stelling brengen. Het gaat erom dat de lezer zich er in herkent.
Tip 7: Verkoop een oplossing
Eerder hebben we al gezien dat het goed is je in te leven in je doelgroep. Welke pijn ervaren zij en wat kan jij doen om dit weg te nemen. Het is belangrijk om de aandacht vast te blijven houden dat je hierin niet overdrijft. Als het marketing bulls-shit wordt, dan is het beter een streep door heen te zetten.
Naast inlevingsvermogen is identificatie belangrijk. Laat de tekst over je lezer gaan in plaats van over jezelf. Zorg ervoor dat je de lezer ook in een positieve stemming houdt. Vermijd daar waar mogelijk negatieve associaties.
Tip 8: Testimonials
Zijn een waanzinnig goed instrument om vooroordelen te ontkrachten. Laat klanten het tegendeel van het vooroordeel vertellen. Bedenk hierbij vooraf welke vooroordelen je leads kunnen hebben en speel hierop in. Als je testimonials inzet is het belangrijk deze puur te laten zijn. Plaats geloofwaardige afbeeldingen en een link naar de website (ook goed voor de SEO) van de klant. Hiermee vergroot je het gewenste vertrouwen.
Tip 9: Wek percentages tot leven
Amerikaans onderzoek dat je tekst krachtiger wordt als je percentages vermijd. Geef dus aan dat 80 van de 100 mensen je beoordelen met een 8 in plaats van 80 procent.
Tot slot: